Bel ons
Registreren
Inloggen

Slingerend kamperen

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, een caravan die tijdens het rijden gaat slingeren. Dat het erg gevaarlijk is, is wel duidelijk. Minder duidelijk zijn echter de oorzaken. Waarom gaat de ene combinatie bij 60km/u al slingeren, terwijl een andere ruim de toegestane snelheid kan rijden zonder problemen?

Het belangrijkste voor een stabiele combinatie is een auto die geschikt is voor het gewicht van de caravan. In principe zorgt een zwaardere auto voor meer stabiliteit. Daarnaast is de oversteek achter de achteras van belang. Hoe groter de lengte van de oversteek is, hoe minder kracht er op de trekhaak nodig is om de caravan aan het slingeren te brengen. Zorg daarom altijd dat je eerst op het kenteken van de auto controleert wat het maximale aanhangwagen gewicht is. Je kunt eenvoudig online de exacte gegevens van de auto vinden op deze pagina (https://ovi.rdw.nl/) van het RDW. Let er goed op wat de maximale kogeldruk is van zowel de auto als de aanhangwagen.

Zelfs met een zware auto met een korte oversteek kan slingeren van de caravan voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren met een verkeerde belading. Zowel te veel lading voor, als te veel lading achter kan voor problemen zorgen. Hieronder een korte demonstratie wat er gebeurd als er te veel gewicht op de achterkant van de aanhangwagen geplaatst is. 

Zoals in bovenstaande filmpje te zien is, kan een combinatie eenvoudig instabiel worden door te veel gewicht achter in de caravan. Hier door krijgt de caravan een negatieve kogeldruk en trekt dus de achterkant van de auto omhoog. Hierdoor hebben de achterwielen van de auto minder grip en worden de slingerbewegingen niet meer voldoende gedempt.

Het omgekeerde is ook mogelijk, met te veel gewicht voor in de caravan. Daardoor ontstaat een te hoge kogeldruk. Hier door worden de achterwielen van de auto te zwaar belast en de voorwielen van de auto juist minder. Dit zorgt er voor dat de auto aan de achterzijde volledig in de vering gedrukt gaat worden. Naast dat dit slecht is voor de vering en het comfort is het ook erg slecht voor de stabiliteit.

Hoe hoger de snelheid is, hoe groter de kans op slingeren is. Vooraf is niet vast te stellen bij welke snelheid een combinatie gaat slingeren. Op de Nederlandse snelwegen is de maximale snelheid met een caravan 90km/u. Zorg ervoor als je met een nieuwe caravan of gewijzigde gewichtsverdeling op weg gaat, je eerst rustig aan voelt of de combinatie op snelheid stabiel blijft.

Naast de lading en snelheid zijn ook een aantal andere factoren belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bandenspanning van zowel de caravan als de auto, almede de technische staat van de caravan. Mocht je technische mankementen ontdekken op de camping, bel dan Nationale Caravanpas! Leden van de Nationale Caravanpas worden direct geholpen als zij in de problemen komen tijdens het kamperen

Terug naar boven